Finalist: Hans de Gier – Syncforce
SyncForce:
‘Merkproducten eenvoudig en succesvol in de markt zetten’
“Onze nominatie voor de Beste Ondernemers Visie 2017 heeft – ook voor de grote finale in het Parktheater – heel wat teweeg gebracht. De afgelopen weken hebben verschillende klanten, kennissen, oud-collega’s en studiegenoten al contact opgenomen om ons te feliciteren, wat tot leuke (nieuwe) contacten heeft geleid”, vertelt Hans de Gier, oprichter en directeur van SyncForce. “Dat we als innovatief bedrijf positief opvallen in de markt, is een prachtige erkenning voor de inspanningen die we dag in dag uit leveren.”
Tekst: Lieke van Zuilekom
Merkproduct- en private labelfabrikanten die hun producten succesvol in de markt willen zetten, worden hierbij met verschillende uitdagingen geconfronteerd. Om aan de (internationale) wet- en regelgeving te voldoen, moet het product in alle verkoopkanalen, op hetzelfde moment over dezelfde, juiste productinformatie beschikken. Daarnaast moet het product in het digitale schap de klant bereiken door de informatie op een gerichte, aantrekkelijke én volledige wijze te delen. Om dit mogelijk te maken, is het belangrijk dat alle afdelingen die bij de ontwikkeling betrokken zijn, op ieder moment over dezelfde informatie beschikken. SyncForce maakt dit mogelijk.
“Onze SyncForce Portfolio Lifecycle Management cloud is specifiek ontworpen om in een multi-/omnichannel wereld succesvol merkproducten op de markt te brengen”, vertelt De Gier. “Het softwarepakket verbetert de samenwerking bij het ontwikkelen en activeren van nieuwe producten, waarbij tevens de mogelijkheid wordt geboden volledige en consistente digitale beschikbaarheid te realiseren, in alle verkoopkanalen. Research & development, marketing, supply chain en legal & compliance werken continu samen in één digitale omgeving, waardoor processen niet alleen verbeterd maar ook versneld kunnen plaatsvinden. Alle content die ontstaat tijdens het proces wordt meteen in het systeem opgeslagen, waarbij onze software alle informatie verzamelt en managet. Van development tot pre-launch en launch. Zo is, na het ontwikkeltraject, direct de digitale tweeling van het fysieke product beschikbaar. Dat maakt het mogelijk om producten niet alleen snel, maar ook gelijktijdig in alle verkoopkanalen op de markt te brengen. Fysiek en digitaal, inclusief volledige en eenduidige productinformatie.” Dankzij de 1-Click Content Distributie kan het digitale product in één keer gelist worden, vertelt hij. “Van datapools voor groothandels en retailers tot de eigen websites en webshops. Zonder vertraging, in de juiste taal en altijd compliant.”
Compliance wordt voor fabrikanten steeds belangrijker, weet De Gier. “Denk bijvoorbeeld aan alle regelgeving omtrent voedingsstoffen of gevaarlijke stoffen. Als producent ben je verplicht om niet alleen op het moment van in de markt zetten, maar ook bij iedere verandering van productinformatie deze informatie synchroon – dus via alle kanalen – te delen. Snel, overzichtelijk én volledig. Zodat de eindklant precies weet met welk product hij te maken heeft en de administratieve last bij onze klanten tot een minimum wordt beperkt.”
Omdat veel producten stap-voor-stap ontwikkelen – denk aan voedingsmiddelen waarin suiker gefaseerd wordt vervangen door Stevia – biedt SyncForce mogelijkheden om deze informatie ook stap-voor-stap naar de diverse verkoopkanalen te distribueren. Zodat consumenten op het web altijd de juiste informatie aantreffen. “Daarnaast zijn we druk bezig om kunstmatige intelligentie/machinelearning aan de software te koppelen, om foutkosten én imagoschade bij de klant te minimaliseren.” Als voorbeeld noemt De Gier productlabels, die regelmatig onjuiste of onvolledige informatie bevatten, met dure terugroepacties tot gevolg. “Middels machinelearning kunnen we etiketten tot in detail ontleden, waarbij de productmanager direct inzichtelijk krijgt welke ingrediënten, allergenen en safety warnings op het label ontbreken. Zodat passende actie genomen kan worden, vóórdat de producten in de schappen liggen of online worden gedeeld. Zo dragen wij bij aan de honderd procent compliance-ambitie van onze klanten.”
Ook de oprukkende digitalisering heeft flinke gevolgen voor portfolio content management, merkt De Gier. “Het aantal digitale initiatieven dat content vereist, neemt zeer snel toe, wat voor veel bedrijven een flinke uitdaging vormt. Productinformatie, prijzen, afbeeldingen et cetera moeten 24/7 actueel zijn; iets waar SyncForce optimaal in kan voorzien. Zo komen we enerzijds tegemoet aan de behoefte van de eindklant, die producten steeds vaker het eerst online tegenkomt en bestelt, zonder het fysieke product ooit te hebben gezien. Maar ook aan die van de fabrikant en retailer, die deze eindklant optimaal moeten én willen informeren, om de klanttevredenheid op het allerhoogste niveau te brengen en te houden.”