Zaken doen, plezier hebben, de branche én de planeet beschermen: de inclusieve aanpak van Martijn van den Broek van Van Ham Tenten & Podia en Van Ham Infra B.V.
Tekst: Erika Hoekstra, tekstbureau Neerlanderika
Fotografie: Jorick de Kruif
Ademloos sta ik weer buiten bij Hallenstraat 20 te Bladel. Nee, ik heb geen rondje hardgelopen en ik ben ook niet herstellende van een Corona-infectie. Het interview met eigenaar Martijn van het hier gevestigde bedrijf Van Ham houdt me nog even in zijn greep. Toen ik het interview startte en vroeg waarom hij genomineerd was, bleef hij het antwoord schuldig. Aan het eind van het gesprek zei hij dat hij nog steeds geen benul had. Ik denk dat ik het weet en ik ga het u proberen uit te leggen.
“Van Ham tenten heeft in 2020 een omzetverlies van 95 procent geleden. We hadden begin februari 2020 juist een volle feestweek achter de rug om de opening van ons nieuwe complex te vieren, en op 15 maart moest het bedrijf op slot. Toen ben ik een transportbedrijf begonnen. We hadden auto’s en chauffeurs over en hebben die aan al onze toeleveranciers aangeboden. We reden heel Nederland door om wc-papier aan te vullen. Maar toen ook Europa op slot ging, ging de transportsector onderuit”, vertelt Martijn. ”Evenementen waren tot 1 mei verboden, dus via berichten op Facebook probeerde ik al mijn mensen te detacheren. Op 7 april had iedereen een plek, van loodgieter tot het leggen van zonnepanelen, en zelf zat ik op de vrachtwagen. Zo kon ik nadenken over een verdere strategie. Ik liet mijn medewerkers weten dat zij mijn belangrijkste kapitaal waren en dat ze tot en met september konden rekenen op hun baan. Intussen dacht ik na over hoe we een nieuw eigen product in de markt konden zetten.”
De start en de opvolging bij Van Ham Tenten voor evenementen
In 2010 nam Martijn het roer over van oprichter Frank van Ham. Hij kwam in 2005 in dienst als derde vaste medewerker. Van tentenbouwer klom hij op via projectleider en planner tot operationeel manager. In het korte evenementenseizoen maakte hij 120 uur per week om de omzet van een heel jaar te halen. Het werkterrein was de Benelux. Na de pensionering van Frank in 2010 ging Martijn verder met zes vaste medewerkers. Groei was geen doel op zich, wel het etiket ‘de beste’ in product en service. De tenten en overkappingen moesten uniek zijn en worden allemaal zelf ontwikkeld. De podia kwamen erbij. En Martijn focuste op medewerkerstevredenheid. Wat hetzelfde bleef: je gaat niet weg voordat de klant 100 procent tevreden is.
“We hadden in ons nieuwe complex ruimte genoeg en hebben in opdracht van een relatie binnen drie weken een productielijn opgezet om 8000 flacons met desinfectiemiddel per dag af te vullen,” gaat Martijn verder. “Maar ja, dit week toch te ver af van onze core-business. Ik zocht naar nieuwe toepassingen voor ons eigen productassortiment. Als er een covid-23 komt, wil ik wel investeringen doen die ook dan rendabel zijn. Nu maken we van onze rubberen evenementenvloeren, tijdelijke fietspaden en van onze podiummaterialen tijdelijke perrons en bruggen bij bouw- en infraprojecten. We maken rolstoelvriendelijke entrees bij stemlokalen voor de aanstaande verkiezingen. Onze betonblokken, die bij hoge podia als ballast dienen, versperren menige parkeerplaats aan de rand van natuurgebieden om recreatie in deze covidtijd te ontmoedigen. We leveren onze windmeters bij test- en vaccinatie locaties om in de gaten te houden wanneer er ontruimd moet worden. Onze festivaltenten worden steeds vaker als overkapping in de publieke ruimte ingezet, bij leveranciers voor hun afhaalpunt en bij scholen voor een droog gedeelte van het schoolplein. Op 1 juli 2020 lanceerden we de website VanHamInfra.com en op 1 oktober is Van Ham Infra B.V. officieel een bedrijf geworden. Mijn mensen hebben gelukkig nog steeds werk.”
De race om de markt en de duurzaamheid
Covid-gedwongen is Van Ham Tenten & Podia Racing ook stilgelegd. Geld uit traditionele mediacampagnes stopte Martijn sinds enige jaren in dit rallyteam. Het stoere imago fungeerde als marketingtool om nieuwe klanten te trekken. Tegelijkertijd was het voor Martijn een uitlaatklep en ontspanning. Naast de race om de markt, ging het nieuwe bedrijvencomplex mee in de duurzaamheidsrace: het gebouw is energie-opwekkend door een gesloten systeem van zonnepanelen, warmtepompen en aardbronnen. De heftrucks rijden drempelvrij, de medewerkers verplaatsen zich sleutelloos, elke ruimte heeft zijn eigen klimaatbeheersing en de verlichting gaat automatisch aan en uit.
“We hebben een eigen tankstation met biodiesel, werkplaatsen voor hout- en staalbewerking, een autogarage en een eigen klaslokaal. Dat gebruiken we voor onze erkende leeropleiding, maar ik geef ook veiligheidsworkshops over onze tenten, bijvoorbeeld aan de brandweer. De vele tientallen vrijwilligers van lokale verenigingen zoals voetbal- en carnavalsclubs die we een warm hart toedragen, kunnen hier ook gebruik van maken.”
De continuïteit van de branche
Dat Martijn een veelzijdige, betrokken duizendpoot is en uit bedreigingen kansen creëert, is u inmiddels duidelijk. Op de vrachtwagen begin april besefte hij dat er met Den Haag gesproken moest worden over steun aan de branche tijdens deze wispelturige pandemie. Hij stond als woordvoerder en belangenbehartiger van de branchevereniging van Nederlandse Tentenverhuurders (TVD) aan de wieg van het Evenementen Toeleveranciers Collectief (ETC) dat op 1 oktober 2020 is opgericht. Samen verder, is het credo.
In het pand aan de Hallenstraat staat een gouden brievenbus. U raadt het waarschijnlijk al:
“Innovatie wint altijd. De ambitie van Van Ham is nog beter te willen zijn in product, materialen, technieken, mensen en veiligheid. We moeten ons blijven ontwikkelen. We moeten durven te denken op de lange termijn. De toekomst is onzeker, dat houdt het spannend.”