Hans de Penning, oprichter van Amber: “Onze missie is een bijdrage te leveren aan het normaal functioneren van de wereld. Dat betekent: niets kapotmaken.”
Tekst: Erika Hoekstra, tekstbureau Neerlanderika
Fotografie: Jorick de Kruif
Ter introductie op het elektrisch rijden van de Amber-auto’s, stelt De Penning: “Elon Musk zei dat wij mensen met het raarst denkbare experiment bezig zijn: olie uit de grond halen en CO2 de lucht inbrengen om te kijken wat het effect is. Nou, dat is desastreus. Daar moeten we direct mee ophouden. Ik ben opgegroeid met de strijd tegen fossiele brandstoffen. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom wij benzine- of dieselauto’s zouden gebruiken.”
In 2016 richtte Hans met drie medestudenten Amber op. Met een bachelor Automotive Engineering op zak wist hij dat veel zaken in de automotive branche efficiënter moesten kunnen. “Het concept van elektrische deelauto’s berust naast verduurzaming door de reductie van CO2, op de vrijheid en het gemak om te rijden, en daarbij niet de lasten van het eigenaarschap te dragen. Auto’s staan meer stil dan ze rijden. Door ze te delen, kan elke auto optimaal benut worden. Als iedereen gaat delen, is dat dé oplossing voor het overschot aan auto’s, filevorming en het gebrek aan parkeerruimte. In de particuliere markt ontstonden al initiatieven, dus richtte Amber zich op de zakelijke markt.”
Corona-dip: de reactie is actie
Tot in maart 2020, toen “…reed corona de zakelijke mobiliteit in de wielen”, zoals Hans het formuleert en verloor Amber 80% van zijn omzet. Waar heb ik dat meer gehoord…
“We vroegen direct overheidssteun aan, meer bedoeld om volle kracht vooruit te kunnen, om tijd en budget te hebben om jezelf als bedrijf te veranderden, en na corona snel je steun terug te kunnen betalen”, gaat De Penning verder. “Inmiddels werkten de medewerkers van onze corporate-klanten verplicht thuis. Wij stelden businessscenario’s op voor 2, 3 en 6 maanden en deden onderzoek naar wie er nog wél bleven rijden. Naast de mkb’er was dat de zorgmedewerker en alle andere mensen in vitale beroepen. Terwijl we onze nieuwe doelgroepen in kaart brachten, deden we ook pilots in woonwijken. Bij woontorens parkeerden we onze opvallende auto’s. Mensen gingen minder met de trein vanwege alle beperkende maatregelingen. We kregen nieuwe aanvragen en merkten dat thuiswerkers steeds vaker in het weekend en na vijf uur ’s middags gingen recreëren of op familiebezoek gingen, te beginnen bij de thuiswerkende medewerkers van onze voormalige klanten. Dus besloten we ons toch ook op de particuliere markt te begeven. Zo kunnen nog veel meer mensen amberen, iedereen vanaf 21 jaar met een geldig rijbewijs. Als extra aantrekkelijke service bieden wij de garantie dat de auto binnen een uur na reservering voor je deur afgeleverd wordt in de serviceregio’s Eindhoven en Tilburg. Je kunt de auto na gebruik overal achterlaten. Alleen als hij leeg is, ben je verplicht hem ergens aan een laadpaal te stekkeren. Localisatie gaat altijd via de app. Onze zestig fleetoperators zorgen voor het afleveren en verplaatsen van de auto’s. Een gigantische logistieke puzzel? Gewoon een kwestie van goed plannen.”
‘Amberen’ moet een internationaal werkwoord worden
Wil je amberen, dan download je de app, je registreert je en daarna kun je direct reserveren. De software-infrastructuur is een uniek product van Amber. Een extra uitdaging is het achterhalen van boetes, schades en identiteitsfraude. De beveiligingsstandaarden zijn hoog, een gevolg van de jonge software die pas na de recente AVG-wetgeving ontwikkeld werd plus de corporate historie waarbij grote bedrijven veel data beheren.
Gevraagd naar zijn nominatie als veerkrachtig visionair, zegt De Penning: “We zijn een klein, jong en flexibel team. Het domste wat je kunt doen, is niets doen. We hebben evenwel onderschat wat er allemaal op ons afkwam. Maar door te doen, leer je een hoop. Niemand heeft zoiets als dit ooit meegemaakt. Wat is wijs? Er in elk geval van uitgaan dat het nooit een easy ride is. Zie het als een zeiltocht: als de wind wegvalt, moet je toch ergens komen. Heb je geen buitenboordmotor, dan heb je niet goed geanticipeerd. Toch zul je moeten bewegen om verder te komen. Corona zie ik als een mooie gelegenheid om te laten zien wat je als ondernemer kunt en wie je bent. Ik zou niet zeggen dat de pandemie een onderbreking of verandering in visie teweeg heeft gebracht. Juist door corona hebben we onze doelgroep verbreed en zijn er volop kansen om onze missie “delen is het nieuwe, duurzamere bezit” sneller te realiseren.”