Een interview met Pieter van Tiel, huisarts en oprichter van Meditools
Tekst: Erika Hoekstra, tekstbureau Neerlanderika. Fotografie Jorick de Kruif.
De jury sprak bij de bekendmaking van Meditools als finalist van de AYMA’21 van ‘een aanmoedigingsprijs’. Te vaak nog moet een patiënt met een gebroken pols een persoonlijk cd’tje met daarop zijn medische gegevens, zoals röntgenfoto’s, naar een andere zorgverlener meenemen. Juryvoorzitter Sikko Wittermans kon daarover meepraten. “ICT en Zorg is een mooie combinatie. Daar valt nog heel wat te winnen”, aldus de jury.
Dat weet ook Pieter van Tiel. Hij is 13 jaar huisarts en jarenlang actief als bestuurder in de Zorg. “We hoopten door deelname aan deze Award een mooie pitch van 4 minuten op te nemen om meer exposure te krijgen voor onze ideeën, maar het leverde een finaleplaats op”, glundert Pieter verrast. Hij maakte ruim een jaar geleden zijn slapende BV wakker om zijn sluimerende ideeën eindelijk eens concreet te maken. Aanleiding was de hernieuwde ontmoeting met vriend Paul Dreef die in de ICT zit. Het moest mogelijk zijn dat een patiënt zijn zorgvraag sneller door het zorgproces heen loodst.
Bestaand systeem versus MediKit
“De huidige huisartsen-informatiesystemen zijn al 20 jaar oud. MediKit maakt de afhandeling van de zorgvraag transparanter en makkelijker voor de patiënt, en plaats-onafhankelijk voor de zorgverlener. Dat levert beiden efficiëntie en tijdwinst op. Als je nu in het weekend de huisarts nodig hebt, en 95% van de zorg komt bij de eerstelijns terecht en slechts 5% bij de tweedelijns, dan kun je pas op maandagmorgen bij de praktijk terecht. Gevolg is dat de spoedeisende hulp in het weekend onterecht wordt overbelast, en dat op maandagochtend de telefoon roodgloeiend staat bij de huisartsen. Als een patiënt op zaterdagmorgen via een app op zijn telefoon, iPad of computer zijn zorgvraag kan inschieten, en als de arts daarop op elk gewenst moment kan reageren, is dat een grote verbetering. Ten tweede, als ik na een visite bij de patiënt thuis, lopend naar of zittend in mijn auto, direct diens medische conditie kan noteren in een cloud-gebaseerd systeem en tevens het benodigde recept naar de apotheek kan sturen zonder tussenkomst van de assistente – die ik moet bellen zodat zij dit via het informatiesysteem kan doen – dan kan de assistente andere taken uitvoeren en heeft de patiënt eerder zijn medicatie. Je kunt tegenwerpen dat we dan naar een 24/7-situatie toegaan, maar wel eentje waarbij je als patiënt én als zorgverlener de regie in eigen hand houdt.”
Spraakgestuurd, cloud-gebaseerd en mobiel
Het klinkt zo vanzelfsprekend. Waarom bestaat dit nog niet? Van Tiel: “We zijn bezig met een mobiele, cloud-gebaseerde én spraakgestuurde applicatie zodat we ook tijd winnen op getypte dossiervorming. Het probleem zit ‘m bij de uitwisselingsstandaard van de patiëntgegevens en de financiering. We hebben goede hoop dat de wetgever binnen één jaar de FHIR-standaard die wij hanteren, verplicht stelt. Bestaande platformen zijn niet op deze internationale gezondheidsregels voor dataopslag afgestemd en de gevestigde leveranciers houden wetgeving tegen. Medische partijen zitten in een wurggreep omdat ze nog geen alternatief hebben. Daarnaast is de financiering langs drie wegen geregeld. Ons product MediKit heeft als targetgroep de huisartsenpraktijk en maakt de zorg een stuk eenvoudiger en goedkoper. Ik zou willen dat we tien man aan ons developmentteam konden toevoegen, dan kunnen we grote stappen maken”, besluit Pieter van Tiel.